5 tips på hur man kan hjälpa någon med panikångest eller agorafobi

Stödjer du en vän eller familjemedlem med panikångest eller agorafobi? Om så är fallet kan du få nytt av följande tips.

1) Läs mer om panikstörning och agorafobi

Om du aldrig har haft återkommande panikattacker kan det vara svårt att förstå de svårigheter som din vän eller familjemedlem går igenom. För att vara en bra stödperson är det viktigt att du förstår komplexiteten i panikstörning och agorafobi. Den rädsla en person med agorafobi upplever är inte bara nervositet eller oro. Det är en del av en biologisk och psykologisk process som ligger långt bortom dessa gränser och är ofta livsförändrande.

Läs allt du kan om dessa tillstånd. Du kan samla information från välrenommerade webbplatser, pedagogiska och självhjälpsböcker och broschyrer från en terapeut eller läkarmottagning. Din ökade kunskap kan bidra till att förbättra din kommunikation med den drabbade.

agorafobi
agorafobi

2) Var stödjande och bygg tillit

För att vara en bra stödperson, måste den som lider av panikångest och agorafobi kunna känna en allians med dig. Han eller hon måste lita på att du kommer att acceptera hans eller hennes begränsningar utan att bli dömd. Om du är ute med din vän eller familjemedlem i hans eller hennes läskiga värld, måste han eller hon veta att du kan och kommer att ge den hjälp han eller hon behöver utan tvekan.

Låt henne komma till dig på egen hand när hon är redo att öppna sig om hennes tillstånd. Försök att vara där för att lyssna när hon delar hennes framsteg, symtom, kamp och motgångar. Ibland kan det vara svårt att relatera till hennes erfarenhet av panikstörning, men du kan alltid bygga förtroende och stöd till hennes återhämtning genom att vara en axel att luta sig emot.

3) Försök inte att tvinga fram återhämtning

Du kan känna att du hjälper din vän eller familjemedlem att övervinna hans eller hennes rädsla med överdrivet sporrande. Men det kommer sannolikt att förvärra känslorna av ångest, skam och förlägenhet, vilket leder till dolda symtom och hindrar återhämtningen.

Förstå att det finns många behandlingsalternativ tillgängliga för dem med panikstörningar. Ingen enda behandlingsmetod är rätt för varje person. Han kan välja att prova terapi, medicinering, självhjälp eller till och med en kombination av dessa alternativ. Vad han än bestämmer sig för, ta det lugnt och se det som att han tar de steg som verkar rätt för honom för att hjälpa honom att övervinna hans symtom.

4) Lita på dem

Det är ofta svårt att förstå hur en agorafob kan kunna göra någonting en dag, men inte nästa. Han eller hon kan gå till en restaurang flera gånger, sedan börja undvika restauranger, följt av att återuppta denna aktivitet. Eller kanske köra till vissa ställen några dagar, men inte andra. Detta är inte manipulation. Dessa beteenden är vanliga eftersom grunden till rädslan inte egentligen är restaurangen eller annan aktivitet de fruktar. Oron och undvikandet kommer från själva rädslan. Med andra ord, din älskade fruktar de skrämmande symtomen på att få panikattacker. Dessa symtom kan variera från dag till dag, eller till och med morgon till kväll på grund av biologiska, psykiska och miljömässiga faktorer.

agorafobi

5) Se inte den agorafobiska som svag

Att leva i en värld av rädsla varje dag är inte lätt. Varje gång en agorafobisk person ger sig ut förbi sin säkra zon visar han eller hon en monumental styrka. Var uppmuntrande genom att kommentera hennes mod, även när de tar de minsta stegen mot återhämtning.